3.9.2025

Geminin Storybookilla tarinoita

Kansikuva kirjalle Siekkilän syleilyssä. Kannessa isä ja tytär metsässä. Kirjan tekijät Google Gemini ja Matleena Laakso.
Ensimmäisen kirjani kansikuva. Tekijätiedot
näkyvät kummallisesti vaineditointivaiheessa,
mutta eivät jaetussa kirjassa.
Olen tänään tutkaillut Googlen Gemini -tekoälyn uusia ominaisuuksia ja niitähän on valtavasti ihan maksuttomalla kuluttajalisenssilläkin! Suurimman vaikutuksen teki ohjattu oppiminen, minkä kanssa juttelin pitkään sekä Storybook-kuvakirja, josta kerron alla lisää - ja näytän siitä kolme esimerkkiä. Alkuun listaan koontia muistakin Geminin uudistuksista. (Täydensin kirjoitusta vielä julkaisupäivän iltana.)

Uutta Geminissä

  • Ohjattu oppiminen: Ei anna suoraan vastauksia tai tee tehtäviä puolestasi. Keskustelee kanssasi opiskeltavasta aiheesta, tekee kysymyksiä ja kommentoi vastauksiasi.
  • Kuvagenerointi: voit kehotteiden avulla mm. editoida kuvia, yhdistää elementtejä kahdesta kuvasta ja luoda samasta hahmosta erilaisia kuvia jne. Gemini 2.5 Flash Image -kuvagenerointi tunnetaan myös nimellä Nano Banana, ja sitä voi käyttää myös muilla alustoilla, esim. ChatGPT:n GPT:n avulla tai Pollo.ai-sivustolla. Esa Riutta esittelee sitä tänään julkaisemallaan NanoBanana-ohjevideolla (13 min).
  • YouTube-integraatio: tekee linkin avulla tiivistelmiä, kysymyksiä videoista, etsii tiettyä teemaa käsittelevän kohdan aikaleiman jne.
  • Tilapäinen keskustelu, joka tallennetaan vain 72 tunniksi.
  • Audioyhteenvedot (NotebookLM) esittelin edellisessä bloggauksessa.
  • Päättelymallin (deep research) esittelin huhtikuun bloggauksessa.
  • Storybook-kirjat (esittelysivu englanniksi).
  • Geminin uudet ominaisuudet (englanniksi).

Storybookilla luo kuvitettuja kirjoja 

Geminin sivupalkista löytyy kohta Storybook ja tässä järjestyksessään toinen sillä tekemänä tarina: Siekkilän syleilyssä. Siinä on vaikutteita tosielämästä, vaikka kaikki yksityiskohdat eivät todellisuuteen täsmääkään. Tämä on tehty yhdellä tekstikehotteella muutamassa minuutissa.

Ensimmäistä kirjaani samasta teemasta muokkasin pitkään sekä tekstin että kuvien osalta. Välillä muutokset niin kuvitukseen (paidan väri) kuin tekstiinkin (telttailun sijaan yöpyminen taukotuvassa) onnistuivat hyvin, mutta usein chat kertoi tehneensä päivitykset, mutta tarina ei ollut muuttunut mitenkään. Eikä muuttunut seuraavan kymmenen kehotteenkaan aikana. Samoja ongelmia tuntuu olleen muillakin, joten lienee kyse uuden kokeellisen toiminnon alkuvaiheen haasteista. Niinpä en edelle linkattuun tarinaan enää jaksanut yrittänyt muokata esimerkiksi omaa ulkonäköä realistisemmaksi.  

Storybook-kirjoissa on 10 aukeamaa. Tekstiä ja kuvia voi muokata vain kehotteiden avulla, mutta kehotekenttään voi vaikuttaa myös raahaamalla siihen kuvia tai PDF-tiedostoja, joita  käytetään tarinan luomisessa. Valmiin tarinan jakaminen onnistuu sekä linkillä että tulostamalla. Kirjoja voi myös kuunnella. 

Jatkoin kokeilua illalla ja tein eTwinning-koulutusta valmistellessani kirjan 10-vuotiaille johdattelemaan eTwinningin vuositeemaan "Skills for life": literacy, mathematics, science, digital and citizenship. Annoin kehotteen englanniksi, mutta kirjasta tuli suomenkielinen. Muutamalla kehotteella sitä muokkasin, joten Ilonan elämäntaidot -kirja ja tämä kommentti syntyivät noin 10 minuutissa. Vähän naiivihan siitä tuli, mutta on se silti jännää, mihin tekoäly pystyy. Nyt tarinan muokkaus onnistui paremmin kuin ensimmäisillä kerroilla. Saadakseni samankaltaisen tarinan englanniksi vaihdoin toiselle Google-tilille, missä käyttökielenä on englanti. Gemini kyllä neuvoi muitakin työläämpiä vaihtoehtoja. Olen tyytyväisempi englanninkieliseen tarinaan, jota sitäkin muutamalla kehotteella parantelin: Elara and the Skills for Life Garden

Pikainen googlaus ja Geminin kanssa keskustelu ehdotti erilaisia käyttötapoja

  • Luodaan tarina omia valokuvia hyödyntäen ja tehdään siitä tulostettava värityskirja.
  • Piirretään yksi tai muutama kuva. Syötetään ne ja tarinan tiivis juoni kehotteena Geminille. 
  • Historian tunnilla kuvaillaan merkittävä tapahtuma kuvitteellisen hahmon näkökulmasta.
  • Opetusmateriaalin avulla oppijat luovat tarinan vesipisaran matkasta veden kiertokulussa.
  • Lähetä kuva tekoälyllä luodusta ihmishahmosta ja pyydä siitä tarina, jossa (tai josta) tutkitaan hahmon motivaatioita ja persoonallisuutta.
  • Luo tarina, joka esittelee luonnontieteen periaatteita, esimerkiksi kerrotaan Newtonin kolmen liikelain tarina, käyttämällä esimerkkeinä jalkapalloja.

6.8.2025

NotebookLM: uusia ominaisuuksia

Moderni vaalea monitoimirakennus aurinkoisessa elokuisessa säässä.
Wintterissä toimii päiväkoti, yhtenäiskoulu, lukio,
kansalaisopisto ja musiikkiopisto. Lisäksi tarjolla on
monipuolisesti tiloja mm. urheiluun ja vapaa-ajanviettoon. 
Olin eilen Uudenkaupungin opettajien vesossa upeassa uudessa Wintterin monitoimijatalossa kouluttamassa tekoälyä. Tästä kirjoituksesta löydät diat ja niistä Google NotebookLM:llä tehdyn videon ja muutkin yhteenvedot. 

Esittelin sovellusta joulukuisessa ja keväällä täydennetyssä bloggauksessa NotebookLM luo podcasteja omista materiaaleista. Kesän aikana on jälleen tehty uudistuksia, merkittävimpänä videoiden luominen. Tarjolla on myös valmiita muistikirjoja sekä mahdollisuus jakaa muistikirja julkisella linkillä, jolloin katsojalta ei edellytetä kirjautumista.  

Osa NotebookLM:n toiminnoista löytyy myös Google Geministä ja audioyhteenveto- eli podcast-toiminto on kopioitu Microsoftin Copilotiin, jos se kuuluu lisenssiisi ja pääkäyttäjä on ottanut sen käyttöön. Tässä keskityn uudistuksiin selaimella suoraan NotebookLM-sivun kautta käytettynä.

Kirjauduttuasi näet valmiita muistikirjoja ja mahdollisuuden lisätä omia. Muistikirjan näkymä on kolmiosainen, kuten kuva alla näyttää: lähteet ovat vasemmalla ja keskellä on tiivis kuvaus ja mahdollisuus keskustella aineiston kanssa. Oikealta voi luoda ja katsoa audioyhteenvetoja, videoita, miellekartan ja neljä erilaista raporttia: tietopaketti, opiskeluopas, UKK ja aikajana. Näitä voi luoda muistikirjan kaikista tai vain valitsemistaan aineistoista. Google tarjoaa ohjeet suomeksi.

NotebookLM:ää esittelevä ruudunkaappauskuva. Esitelty myös tekstissä.



Video on sovelluksen uusin ominaisuus. Tein niitä kaksi ja toinen on upotettu alle. Videot ovat diasarjoja, joissa on selostus taustalla. Aineistona käytin koulutuksen diasarjaa PDF-muodossa sekä tekstimuotoisena tuotua listausta aloituksen sanapilven sanoista eli opettajien metaforista tekoälyyn liittyen. Voit täydentää listausta ja äänestää suosikkejasi. Tekoäly on kuin... Kerron lisää sanapilvistä ja muista verkon sovelluksista ohjeiden blogisivulla.

Videosta tuli minusta varsin hieno. 90 min tiivistettynä vajaaseen kymmenesosaan. En antanut tekoälylle erityistä ohjeistusta videon teemoihin tai näkökulmiin. Tykkäsin erityisesti siitä, miten videolla lähdettiin kuljettamaan tarinaa osallistujien ideoimista metaforista. Olisin voinut itsekin pysähtyä niihin pidemmäksi ajaksi! Huomasin vain yhden virheen: 25 sek kohdalla minuun viitataan tutkijaryhmänä. NotebookLM:ssä voi valita haluamansa kielen, mutta videoita ei vielä saa suomeksi puhuttuna. Videolla on YouTuben automaattinen tekstitys, joten voit helposti kääntää tekstitykset haluamallesi kielelle. Jälkikäteen lisätty kommentti: 2-3 viikkoa myöhemmin tarjolle tulivat myös suomenkieliset videot.

Tein myös muita yhteenvetoja, joita en ole tarkistanut. Aikajanan jätin tekemättä, kun ei se tähän aineistoon tuntunut järkevältä. Jaoin muistikirjan julkisesti, joten voit chattailla aineiston kanssa tai katsoa erilaisia yhteenvetoja. Myös jaetussa muistikirjassa on yllä esitellyt kolme välilehteä.

Edellä esittelin maksutonta lisenssiä. Maksullisilla lisensseillä on tarjolla lisäominaisuuksia, kuten yhteenvetojen tyylin ja pituuden määrittely. Voit jakaa koko muistikirjan sijaan esimerkiksi vain chatin. Lisäksi saat analytiikkaa muistikirjan käytöstä.

PS. Tekoälyn linkkivinkeistä löytyvät ylimmältä rivillä mm. koulutuksessa mainitut Faktabaarin oppaat. Padlet-koonnista löydät muutkin diaesityksen keskeiset linkit ja runsaasti hyviä sovelluksia. Syksyn avoimia tekoälykoulutuksiani löydät Tervetuloa-sivulta.



28.5.2025

Digipedagogiikan koulutuspaketti

Tein huhti-toukokuussa alle upotetun digipedagogiikan koulutuspaketin Osaamisella hyvinvointia (ESR+) ja LIIKE -kehittämisreittejä liikunta-alalle Lapissa -hankkeille. Koulutuspakettiin tutustuminen kannattaa aloittaa videon katsomisella. Se on johdanto kolmeen osioon, jotka ovat pedagoginen käsikirjoitus, oppimistehtävien suunnittelu sekä palaute ja arviointi. Hankkeen oppilaitosten henkilöstö jatkaa työskentelyä oppilaitostensa verkkoympäristöissä, mutta materiaali sopii myös itsenäiseen opiskeluun ja kannustaa jakamiseen kunkin osion lopussa. 

Oppimistehtävissä päädyin ohjeistamaan kohderyhmänä olevaa opetus- ja ohjaushenkilöstöä niin, että tekoälyä voi käyttää apuna, jos omaa tekoälylukutaidon perusteet. Tekoälylukutaito kun on EU:n AI Act -säädöksen mukaan pakollinen kaikille tekoälyä työssään käyttäville. Kuinka hyvin tekoälyä on sitten tunnettava sitä käyttääkseen? Se riippuu työtehtävistä. Kannattaa aloittaa tutustumalla työnantajan tekoälyohjeistuksiin sekä opetusalalla OPH:n ja OKM:n tekoälysuosituksiin (julkaistu 31.3.2025). Oleellisin löytyy kohdasta velvoitteet ja suositukset, sen luet kymmenessä minuutissa. Samalla kannattaa ottaa seurantaan Faktabaari, joka julkaisi viime viikolla uutisen: EU ja OECD määrittivät, mitä koululaisten tulisi tietää tekoälystä.  

Lisää tekoälyoppia näin kesän kynnyksellä, kun koulutuksia on vähemmän tarjolla, saa tästä blogista ja tekoälyn linkkivinkkien koonnista. Erinomaisia lähteitä ovat myös Faktabaarin tekoälyoppaat (su, ru, en), TOT Tekoäly oppimisen tukena -Facebookissa sekä sovellusten osalta Esa Riutta - Webopettajan Tekoäly-soittolista YouTubessa.


Klikkaa tästä avataksesi saavutettavan näkymän tästä sisällöstä

27.4.2025

ITK: työpajapäivä tekoälystä ja Tampereen antia

Tampere-talo tarjosi loistavat puitteet tapahtumalle.

Järjestyksessään 35. ITK-konferenssi järjestettiin tällä viikolla ensi kertaa Tampereella. Ilmoittautuneita oli avajaisten alkaessa 1961, mutta sata näytteilleasettajaa mukaan lukien meitä oli yli 3500. Näin suurta näyttelyä ei edes tämän Pohjoismaiden suurimman konsertti- ja kongressikeskuksen historiassa ole nähty. 

Tähän kirjoitukseen olen koonnut työpajapäivän antia ja nostoja Tampereella tehdystä työstä sekä melko satunnaisia poimintoja näyttelyalueelta. Lopusta löydät linkkivinkkejä ITK:n sivulta, Yle Areenan annista sekä linkit omiin esityksiini. 

ITK on minulle työvuoden tärkein tapahtuma. Olen osallistunut 2005 alkaen joka vuosi ja muutaman vuoden olen ollut myös sen suunnitteluryhmän jäsen. ITK:sta kertoo myös tämän blogin ensimmäinen kirjoitus. Varaa kalenteriisi ensi vuoden ajankohta 22.-24.4.2026, silloinkin olemme Tampere-talossa.

Keskiviikon työpajapäivä

Osallistuin Opetushallituksen työpajapäivään otsikolla Oppimisen ja osaamisen tulevaisuuksia tekoälyn aikakaudella. Hiljattain julkaistut OPH:n ja OKM:n tekoälysuositukset olivat monen tavoin vahvasti esillä. OPH:n johtaja Jarkko Niiranen muistutti päivän alussa, että "tekoälylukutaito on yleissivistystä, johon jokaisella on oikeus". 

Antti Kauhanen ETLAsta puhui työelämän murroksesta ja tekoälyn vaikutuksista työhön ja koulutukseen. ETLAlta löytyy aiheesta monenlaisia artikkeleita, julkaisuja ja tutkimuksia tekoälystä aiheeseen syventymiseksi. Tässä yksittäisiä nostoja puheenvuorosta:

  • Yksi tutkimus USAsta: noin 20 % tekoälyn käytöstä on kannattavaa. Käyttöönotto on kallista, toisin kuin itse työkalut. Organisaatiossa voi hyvinkin mennä yli vuosi, ennen kuin saadaan mitään merkittävää hyötyä. Ensin täytyy tutustua sovelluksiin, luoda ohjeistukset jne. 
  • Generatiivinen tekoäly todennäköisesti korvaamisen sijaan enemmänkin täydentää ihmistyötä, etenkin jos työ edellyttää esimerkiksi kommunikaatiota, kriittisyyttä, vastuuta tai erilaisia fyysisiä olosuhteita.
  • ETLAn selvityksen mukaan jo nyt näkyy, että tekoälyn vuoksi paikoin töitä on vähentynyt ja paikoin lisääntynyt. Vähiten altistuneita ovat eläinlääkärit. Kielenkääntäjissäkään ei vielä näy merkittävää vaikutusta. Teknologiamurrokset tapahtuvat hitaasti. EVAn arvo- ja asennetutkimuksen (syksy 2024) mukaan vasta 20 % työelämässä olevista on käyttänyt tekoälyä. Suurin osa käyttää sitä kerran kuussa ja silloinkin pääosin tiedonhakuun, vinkkeihin ja neuvoihin.
  • Pohdittaessa tulevaisuuden taitoja, keskeisiä kysymyksiä ovat, missä tehtävissä tekoäly täydentää ihmisen osaamista ja mitkä työtehtävät se korvaa, Millaiselle ihmistyölle tulevaisuudessa on kysyntää? Mitä osaamista tarvitaan, jotta pystytään hyödyntämään tekoälyä parhaalla mahdollisella tavalla?
  • Loppusanoiksi kolme näkökohtaa: Ihmistyö ei häviä, mutta ammattien sisällöt ja työn tekemisen tavat muuttuvat. Työmarkkinoilla arvokkaat taidot muuttuvat ja jatkuvan oppimisen merkitys korostuu.

Tärkeästä tekoälylukutaidosta oli puhumassa Kari Kivinen EUIPO:sta. Pisa 2029 tulee ensi kertaa mittaamaan media- ja tekoälylukutaitoa, jota opettajat ja oppijat nyt yhdessä opettelevat. Kari esitteli DigComp 3.0 luonnosta, jonka mukaan tekoälyosaamisen peruspilarit ovat: 1) tekoälyn tuntemus ja ymmärrys, 2) käyttö ja soveltaminen 3) arviointi ja luominen sekä 4) etiikka ja yhteiskunnalliset vaikutukset. 

Karin jakamiin oppeihin pääset tutustumaan hänen toimittamassa Faktabaarin tekoälyoppaassa, joka julkaistiin tammikuussa. Se on tarjolla myös ruotsiksi ja englanniksi. Kari avasi esityksessään monia samoja näkökulmia, joita itseltäni löytyy Napkin-sovelluksen esimerkeistä, etenkin hehkulamppukuvasta. Ne ovat keskeisiä teemoja myös tekoälykoulutuksissani.

Kari Kivinen painotti, että meidän on tärkeää suhtautua kriittisesti kaikkeen tekoälyn tuottamaan sisältöön. Meidän tulee myös oppia selittämään tekoälyn käyttöä. Tekoälyä ei tule käyttää salaa, vaan avoimesti yhdessä tutkia sen mahdollisuuksia, puhua sen käytöstä ja oppia kertomaan, miten sitä on milloinkin käyttänyt. Tämä kaikki tuo sen käyttöön EU:n ja OPH:nkin edellyttämää läpinäkyvyyttä.









Tampereella osataan

  • Tampere-talo toimi erinomaisesti konferenssipaikkana. Puitteet olivat valoisat, asiakaspalvelu ystävällistä, tilaa oli hyvin näin suurelle porukalle ja ruoka oli erinomaista. Ainoa isompi miinus tuli postereiden liian ahtaasta sijoittelusta.
  • Van Gogh Alive -kesänäyttely saapuu Tampere-taloon 25.6.-17.8.2025. Lämmin suositus tällaisille immersiivisille taidenäyttelyille. Uskoisin ITK-väen tykkäävän!
  • Aiempaa tapahtumapaikkaa Aulankoa tuli monen kanssa muisteltua lämmöllä. Parasta siellä oli porukan pysyminen koossa. Oltiin sitten saunanlauteilla, vessajonossa tai baaritiskillä, voi luottaa siihen, että tekoäly teemana innostaa ajatusten jakamiseen. Tampereella porukka väistämättä hajaantuu illalla pitkin kaupunkia ja kohtaamisia syntyy vähemmän. Tämä vaatii vielä ideointia, samoin ehkä perjantai-illan jatkot.
  • Tämä oli 35. konferenssi ja ensimmäinen Tampereella. Saimme kutsun raatihuoneelle ennen konferenssi-illallista. Olipa upeaa, että kaupunkikin näin meidät huomioi!
  • Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen materiaalipankki: tekoäly, monilukutaito, ohjelmointi, valokuvata ja videot, digiä ulkona, laitteeton toiminta jne.
  • Tampereen kaupungin dataportaali, avointa dataa Tampereen seudulta
  • Tampere.Finland-mobiilisovellus (Android, iOS), mukana mm. kirjastokortti, joukkoliikenne, kierrätyspisteet, ilmanlaatu, pyöräilyreitit, liikkumisen hiilijalanjälki, vaikuttaminen, ostosedut ym.

Kuva Tampereen vanhan raatihuoneen juhlasalista.
Tampereen uusrenessanssityylinen raatihuone valmistui vuonna 1890.




Poimintoja näyttelyalueelta

Näyttelyalue oli avoinna jo työpajapäivänä, mikä on erinomaista, sillä itse konferenssipäivien aikana minulla ei sille ole koskaan paljoa aikaa riittänyt. Kaikki tai lähes kaikki työpajat ja näyttelyalue ovat maksuttomia - tämä muistiin ensi vuotta varten myös niille, jotka ette voi itse konferenssiin osallistua.

  • Tällä viikolla julkaistu eNorssin tekoälyopas opettajille 2.0 on tiivis tietopaketti tekoälyn keskeisistä asioista ja opettajan työhön liittyviä käytännön esimerkkejä. Se julkaistiin tällä viikolla
  • Olen koonnut 2017 alkaen yhteen linkkejä oppimispeleihin ja sinäkin voit listausta täydentää. Messuilla esitellyt Globaalikoulun somekaupungin selviytyjät ja Digiympäristö-pelit löytyvät Padletin alusta. Digitaitojen pelikortit puolestaan löytyvät kuvakorttien koonnista vuodelta 2020, mutta sitäkin tarpeen mukaan päivitän.
  • Kartalla verkosto "jalkauttaa Ammatillisen koulutuksen kestävyystiekarttaa".
  • EducationalAI, Erasmus+-hanke, jossa Suomesta mukana Sykli. Apua tarjolla opettajille ja koulutuksen johtajille tekoälyn vastuulliseen käyttöön.
  • Funky Facts -etsiväkoulutus 5.-6. luokkalaisille, tekijänä Tampereen yliopisto. Pelkistetty versio ilman etsiväkoulukontekstia sopii myös yläkouluun, Ks. Opettajan materiaali, oppijan materiaali.
  • Työkaluja kriittisen nettilukutaidon opettamiseen, materiaalipaketti on suunnattu perusopetuksen opettajille. Materiaalin on tuottanut Tampereen yliopiston EduLit-tutkimusryhmä. 
  • Digitaalinen kansalaistiedekeskus esittäytyy näin: "kansalaiset voivat mobiilisovellusten avulla paitsi osallistua tieteellisiin tutkimuksiin myös saada niistä itselleen välitöntä hyötyä ja iloa".

Lue lisää

    26.4.2025

    ITK: AIXR-esitys

    Puhuja ja yleisöä eturivissä. Taustalla maisemaikkuna ja diaesitys.
    Puheenvuoroni AIXR-tapahtumassa. Maestro-salista on kauniit
    maisemat Sorsapuistoon. Diassa teksti: "Et voi käyttää tekoälyä
    työssäsi ilman tekoälylukutaitoa". Kuva: Marjut Silvennoinen.
    Pidin perinteisessä ITK:n päättäjäisiä edeltävässä "AIXR 2025 - Tekoäly, laajennettu todellisuus ja robotiikka osana oppimista" -esityksessä lyhyen puheenvuoron tekoälystä. Alta löydät diat ja esitykseni hyperlinkit. (Kirjoitusta on hieman muokattu ITK-viikon aikana.)

    Heikki Mäenpää ja Petri Lounaskorpi toimivat AIXR-teemaan liittyen tuottajina myös kolmeosaisessa Yle Areenaan striimatussa ohjelmassa. Puolituntiset kuulumiset konferenssista julkaistiin Suorana suomalaisilta -sarjassa, joka esittelee Ylen yhteistyökumppaneiden tarjoamia sisältöjä. Tallenteet olivat sitä kautta katsottavissa kuukauden, mutta löytyvät nyt YouTube-soittolistalta ITK 2025 -Yle Areena Suorana suomalaisilta. Teemoina ovat 1. Paljon uutta, 2. Vähän vanhaa ja 3. Jotain lainattua. (Linkit päivitetty 8/2025.)

    Esitykseni hyperlinkit

     


    AIXR-esityksen kuvan ITK-ohjelmassa


    Jo perinteeksi muodostunut Heikki Mäenpään, Petri Lounaskorven, Matleena Laakson sekä heidän  asiantuntija- & tuotantoryhmiensä ajankohtaiskatsaus tekoälyn, laajennetun todellisuuden ja robotiikan kuulumisista ja näkymistä osana oppimista. Perjantai-iltapäivälle ennen konferenssin päättävää keynote-luentoa ajoittuvaan arena-esitykseen päivitetään myös ITK-yhteisön Tampere-taloon mukanaan tuomia sisältöjä ja kokemuksia. Niiden avulla saadaan syntymään mielenkiintoinen ja yhdistävä tulevaisuuteen suuntaava "Virtuaaliperjantai"- kokonaisuus. Tätä kokonaisuutta elävöittämään ja konkretisoimaan tuotetaan Areenalle elämyskulmia, joissa yleisö pääsee tutustumaan ja kokeilemaan alueen nopeasti kehittyviä sovelluksia ja välineitä.

    Muut ITK-bloggaukseni